Säljsekten



Det gick en insiderdokumentär på SVT som jag nu kollar in på SVTPlay. Den heter Säljsekten.
Såfort jag såg rubriken tänkte jag helt klart att det stämmer att det är så. 
I många fall. 
Självklart finns det företag som tar hänsyn till hur de anställda mår och inte kör med dem som om det enda viktiga i livet beror på hur framgångsrik säljare man är och hur mycket pengar man håvar in. Men många, många tar bara hänsyn till hur bra företaget går och skite ri de anställda. Speciellt i Sverige kan de göra så, där många ungomdar har svårt att få jobb, för det finns så få och de få som finns är mestaparten säljjobb.

Personligen har jag lite erfarenhet från båda sidor.
Jag har jobbat lite som telefonsäljare på ett företag i Oslo. 
På det stället ville de såklart att man skulle tjäna ihop så mycket pengar man kunde och sålde man så och så mycket fick man bonusar m.m.
Men, kulturen på dte företaget var verkligen skön. Det var ingen press utan pepp som gällde vilket är stooor skillnad.

Blir det för mycket pepp kan det leda till press på något vis, men här var det perfekt nivå.
Både chefer och kollegor var supertrevliga och jag kom snabbt in i gänget.

Fast, jag fattade snabbt att det inte var någti för mig, Jag får inte ut något av att sitta i telefon och sälja saker, det tog på min själ och jag sa upp mig efter tre dagar. Jag hade lätt tjänat mer pengar där än på mitt nuvarande jobb, men jag måste ha ett jobb jag trivs med för jag lever som sagt inte för pengarna.

Jag sökt lite andra jobb, på träningsföretag och liknande. 
Fick en intervju på en stor gymkedja i Oslo. Gick på den och kände att där var miljön verkligen annorlunda. 
Allt kretsade runt att man skulle sälja sälja sälja och vara bäst.
Redan i början av intervjun fick jag frågan att på en skala från 1 - 100 vilken plats skulle jag komma på som säljare?
De vill ju att alla ska säga ca 1 och sedan kan de pusha en i framtiden genom att säga att du sa ju att du skulle bli nr 1 av alla. Så kör på nu. Sälj sälj sälj. Det verkade verkligen som det var en sekt hela det där stället. Är svårt att förklara. Kändes verkligen komnstigt att ett företag som jobbar med  just hälsa hade en så hemsk teknik mot sina anställda.

Ja fick ett stort obehag i kroppen direkt, och kände att nej, detta är inget för mig.
Även om jag velat jobba med träning och hälsa vill jag det inte på ett sånt här sätt. Så när jag blev erbjudne jobbet tackade jag nej.

Som sagt, jag kan inte förklara exakt varför det är åsdan skillnad på säljjobb. Det bara är det. Hittar man det rätta kan detvara perfekt för vissa. Men man ska inte bli utpumpad på allt man har för att göra så bra åt företaget som möjligt. Det är skilnade. Och det där gymföretaget kändes verkligen som en sekt. 
Hugah!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0