Vilket läkemedel hör till dessa biverkningar?

Mycket vanliga (förkommer hos fler än 1 av 10 användare): huvudvärk.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare:ansamling av vätska i kroppen, mellanblödning, stänkblödningar, avsaknad av bortfallsblödning, svamp i underlivet, ömhet i brösten, magsmärtor, svullnadskänsla i buken, akne, utslag, migrän, humörförändringar, depression, förändringar i kroppsvikt.

Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 användare): högt blodtryck, mjölkflöde från brösten, smärta i brösten, förstoring av brösten, illamående, kräkning,inflammation i tjocktarmen, håravfall, ökad behåring, brunpigmenterade hudfläckar, irritabilitet, förändringar av sexuallusten, aptitförändringar.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare):hjärtinfarkt, blodpropp, cancer i livmoderhalsen, bröstcancer, eksem.

Följande biverkningar har beskrivits generellt för hormonella preventivmedel:

Blodpropp, sjukdom i hjärnans blodkärl, hjärtinfarkt, godartade och elakartade levertumörer, stopp i gallgången, gulsot p g a stopp i gallgången, gallsten, avsaknad av bortfallsblödning, förändrad menstruationsmängd, förstoring av muskelknutor i livmodern, ökning av flytningar från livmoderhalsen, tillfällig infertilitet (oförmåga att bli gravid) efter avslutad p-pillerbehandling, minskning av mjölkmängden vid amning direkt efter förlossning, mjäll,herpes gestationis (en ovanlig hudsjukdom som uppträder under graviditet), hypertrikos (ökad behåring, melasma (pigmentfläckar som kan kvarstå), hemorrhagisk eruption (en typ av hudblödning), nässelutslagangioödem (se avsnittet Var särskilt försiktig med Cilest 28) förändringar på hornhinnan, svårighet att bära kontaktlinser, grumling av ögats lins, skador i ögats nerver, torra ögon, svår huvudvärk, ökad känslighet för socker, försämrad njurfunktion, HUS (hemolytiskt uremiskt syndrom



Vilket läkemedel tillhör dessa biverkningar?
Svar: P-piller


I princip hela mitt tonårsliv och uppåt har jag knaprat p-piller. Inte för glatta livet men vad ska man annars göra?
Biverkningarna jag fick var bland annat sötsug som ledde till viktuppgång, depression, ångest m.m.

Nu har jag tagit mig i kragen och slutat med dessa dumheter. Även om deppigheten försvann efter ett tag känns det inte bra att servera sin kropp saker som kan ge så mkt biverkningar. 

En sak jag tänkte på när jag slutade med dem för en vecka sedan var att jag knappt är sugen på godis längre. 
Vi kvinnor har oftare en sweet-tooth än männen, jag tror det beror på pillerna. För här sitter jag nu utan sug och innan har jag fått kämpa emot som bara den för att inte åka dit med fingrarna i kakburken.


Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här men en sak skulle jag råda dej till. Tänk en extra gång innan du proppar i dej de där hormonerna och gestagen. Jag har aldrig varit med om något som har en så lång lista av biverkningar som p-piller, det kan helt enkelt inte vara bra!


Och killar, snälla, nästa gång ni tycker vi äter choklad för ofta. Tänk då på att det även är för er skull vi knaprar dessa piller;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0