Är det verkligen Barbies fel?




Kom att fundera lite på Barbie...Det är många som säger att Barbie med sina stora bröst, icke existerande könsorgan och smala midja ger upphov till dålig självbild för tjejer samt ger oss dåliga ideal. 
Jag tror inte att det är så enkelt som att säga att det är Barbies fel.


OM vi hade blivit påverkade, hade vi inte gått runt med massor av färgglada plagg och sånt också? Det är tyvärr mest svarta kläder folk har på sig menar jag. Så, så himla påverkade blir vi nog inte.

Själv anser jag inte att det är Barbies fel att jag haft mina tvivel om mina kurvor. När jag var liten tänkte jag inte direkt på utseendet hos personer. Mest på att vi fanns till över huvud taget och vilka personligheter vi hade. 

Det var senare, när jag kom i tonåren som självkänslan tog stryk. Personligen tror hag tror inte det hade spelat någon roll om mina tidigare dockor hade varit smalare eller storleken större när det gäller detta.. Jag vet inte ens om jag kan peka på att det är någons fel. Samhället i stort kanske. I varje reklamfilm säljs budskapet hur vi ska vara och se ut, vilken livsstil som är bra samt hur vi kan uppnå detta. Och vi går ju på det också.
Det är många som tjänar pengar på att göra oss osäkra i vår tillvaro för att vi ska köpa deras produkter.
Jag tror detta utgör ett större hot mot vår självbild.


Men om vi människor blir mer toleranta mot hur man ska vara och se ut, och våra kommande barn känner av den härliga stämningen som det kommer ge upphov till, tror jag inte de går i fällan så lätt. 


Men visst, ge Barbie lite mindre bröst, det kan inte vara lätt att bära runt på två fotbollar;)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0