Raw energi

När jag är i Oslo består merparten av matintaget av såkallad raw-food.

Anldeningen är att jag tror på att ju mindre processer en råvara gått igenom destå mer högvärdigt innehåll av energi, vitaminer mineraler etc.

Det stämmer för det mesta men jag vet att det finns undantag, mat som faktiskt utveckas och blir bättre av lite uppvärming.

 

 

Hade jag haft råd hade jag även ätit organisk mat hela tiden. Det är alltså ekologisk mat utan konstiga tillsatser. Bara ”ren mat”, så att säga.

Nu är det bara endel matvaror som byts ut till det. Var mycket enklare i Australien där det i princip alla butiker fans lika mycket organiskt sortiment som det som ej är det.

 

Det är inte så att jag äter raw-food till hundra procent. För jag tror kroppen mår bra av att äta en del varm mat också. Är t.ex bra för matsmältnigen. I och för sig hade man kunnat dricka varm dryck till maten men jag tror jag mår bäst av lite variation. Sålänge över 50% av det jag äter är rått.

 

Jag uppskattar att ca 80% av det jag äter är rå mat. Då räknas inte de ggr jag är i Sverige med. Då äter jag det som personerna själva har, och tillåter mig att vara onyttig också, de finns ju såå gott godis i Sverige t.ex=)

 

 

 

 

 

 

 

En dags matintag kan se ut såhär:

 

Frukost:

Frukt och görnsaksgröt bestående av:

  • Selleri
  • Citron
  • Ingefära
  • Päron
  • Äpple

 

  • Linfröolja
  • Psylliumfrö
  • Vatten

 

 

  • Te
  • Vatten

 

 

 

linfröolja för omega 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mellanmål:

  • Nötter, råa.
  • Banan
  • Vatten

 

 

 

Lunch:

 

  • Quinoa – tillagad
  • Scampi – tillagad
  • Massor av sallad
  • Paprika
  • Tomat
  • Kryddor
  • Vatten

 

 

 

Mellanmål:

 

  • Äpple
  • Nötter, råa
  • Vatten

 

 

 

Middag:

 

  • Mozzarella – ej rå är ju en ost..
  • Tomater
  • Pesto
  • Spenat
  • Sallad
  • Kryddor

 

  • Bulgur om jag är hungrig
  • Vatten
  • Te

 

 

Det som ej är rått är alltså mozzarellan, bulgur, quinoa och scampi.

Vad tycks?

 

Till frukost idag ska jag äta det jag skrivit om ovan:

 

 

Mums!

 

 

 

En annan sak jag tänker på vid valet av matvaror är att det helst inte ska finnas E-ämnen eller liknande tillsatser. Det finns alternativ utan detta om man letar lite eller byter ut det man tänkt mot något liknande.

 

 

Ha en rikgit bra dag med mycket energi nu! Själv ska jag sticka till gymmet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0