Konsumtion - enbart ett påhitt- gå för självkänsla ist!

Jag skrev igår att jag tror att om vi ej har så många normer i samhället kommer folk att må bättre.

Jag vill utveckla detta lite grann.

Utan press ett mycket lättare liv. Bokstavligt talat. Mindre stress också. Vad är det som sätter press på oss egentligen? Varför ska vi uppnå samma sak som i princip alla andra i livet? Vi uppfostras till att det är bäst att bli framgångsrik, utbilda sig, skaffa man/tjej sen barn och hus/lägenhet.

 

 

Det där med att bli framgångsrik är väääldigt viktigt. Annars har vi inga pengar och har vi inga pengar kan vi inte köpa alla dyra, onödigt grejer att stajla med inför våra vänner. Som om man bryr sig, egentligen! Konsumtion är bara ett påhitt. Klart man behöver en del saker, men det är förvånansvärt mycket vi ej behöver.

Enligt mej går i princip alla budskap som har med konsumtion att göra ut på att trycka ner oss, göra oss osäkra för att vi ska köpa en produkt för att någon ska tjäna pengar.Köper vi denna sak "blir vi" på ett visst sätt. Just som företaget lovat. Jag säger istället att lycka kan ej köpas för pengar.

 

 

Nu kommer jag låta hård men:

- Skaffa lite självkänsla god damn it!

Då kommer du inte bry dej om materiella sakers värde. De får inget värde. Det är kärleksfulla relationer som betyder något istället, att ha tid för det man vill göra m.m. Välj själv vad som betyder något härligt för dig.

 

 

Självkänsla är jobbigt att fixa, det går inte på ett kick. Sätter du av tid att jobba med den kan jag ändå garantera att den kommer växa.

Den enkla vägen är istället att köpa SJÄLVFÖRTROENDE, inte SJÄLVKÄNSLA, genom speciella kläder osv. Men har du jobbat dej till en underbar, stark självkänsla kan du gå i en jutesäck. Du vet ditt eget värde och bryr dig inte om vad andra tänker och tycker. De kan få vara kvar i sin materiella värd. Du vet att du har något som är mycket bättre och värt såå mycket mer. That`s all that matters.

 

 

Det bästa är att ALLA, absolut ALLA kan skaffa sig bra självkänsla!

Då kommer du även känna dig nöjd för det allra mesta och njuta mer av livet istället för att oroa dig för massor av saker.

Och det allra underbaraste: Du kan leva ut och göra precis vad du vill när du känner för det, utan att tänka att  "nej, men så kan man väl inte göra"

Underbart eller hur?

 

Kommer du ändå på att det är man, hus o barn osv du vill ha, I say go for it. Det är bara du personligen som vet vad som gör dig lycklig. Men det är inte fel att ta sig en funderare på vad det verkligen är DU vill och om det verkligen är DU som vill det och ingen annan.

 

 

Själv kan jag säga att jag fallit för frestelsen och köpt lite kläder för en vecka sedan, vilket jag i princip inte gjort på 2,5 år. I princip alltså=) Jag gjorde det för att jag numera står stadigt med min självkänsla på jorden och har lärt mig vad som verkligen betyder något. Då köper jag det för att jag vill, inte för att jag ska se bra ut i någon annans ögon.

 

Som ni märker är detta ett passionerat ämne för mig. Jag kan fortsätta i en evighet om vikten av självkänsla och vad den kan ge, smat hur man kan få den. Skriver mer om det en annan gång.

 

Ha det underbart nu och ta hand om er!

Kramar



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0