Miljömedveten?

Jag gillar att referera till mig själv som en miljömedveten person.

Idag har jag frågat mig själv om det verkligen är sant. Jag är nog över medel vad gäller detta medvetande.

Men är jag egentligen så mycket mer?

 

 

Jag har en liten sak jag kan skylla på. I Oslo sorterar de inte skräp som de gör i Västra Götalands Län, där jag bott innan. Här finns det bara papper, glas, batterier, och resterande sopor.

Det är på gång med försök att man ska separera plast, kompost, papp och restavfall hemma nu. Hoppas folk förstår hur mycket det kan göra om alla hjälps åt att göra saker för miljön.

 

Tänk om alla (som har möjlighet och inte bor mitt i skogen)hade åkt kollektivt. Vad mycket mindre utsläpp det hade blivit!!

Här i Oslo är luften så förorenad att folk med vissa sjukdomar inte kan lämna sina hus och måste ha speciella filter att filtrera sin luft in till husen med!!!

Det är på förslag att det ska förbjudas biltrafik i innerstaden och istället öka den kollektiva trafiken. Låter helt utmärkt!

 

 

Det jag gör som jag tycker är miljövänligt är:

 

Duscha-  snabbt och kallt.

Tvätta 30 grader - utom lakan, trosor, handdukar

Så lite värme som möjligt på - om jag ens har elementet på

 

Tinar fryst mat i kylen

Skippar plastpåsar när jag handlar mat

Åker kollektivt

 

Konsumerar mindre - Köper mycket mindre kläder än förut t.ex

Tänder så lite lampor så lite tid som möjligt

Ser knappt någon tv, max 1 gång varannan vecka, - vilket sparar el.

 

Drar ur kontakter när jag inte använder mina elsaker (som är väldigt få)

Stänger av vattnet när jag borstar tänder, tvättar mig m.m.

Sorterar skräp - så mycket som går

 

Äter mest proteinprodukter från växtriket, sen räkor och fisk efter det kyckling

Använder Grumme grönsåpa till rengöring - miljövänligt och luktar underbart

Slänger väldigt lite mat - blivit väldigt bra på att köpa lagom mängd och ta hand om mina rester. Bra för både                                                                                     miljö och plånbok=)

 

 

 

Det är fler småsaker jag gör som gagnar miljön men tar bara med det största sakerna.

 

Det jag gör som inte är bra för miljön:

 

Jag använder papper istället för disktrasor när jag gör rent på diskbänken. Jag äcklas av disktrasor. Det är det värsta jag vet! Men nu har jag gjort en kompromiss, att jag torkar av diskbänken med svamp först och bara torkar tort med papper.

 

Diskar med rinnande vatten - detta är min största synd. Men vet inte hur jag ska bli av med den då jag tycker det                                                                                                     inte blir rent annars.

 

Köper inte alltid närproducerat eller efter säsong. Men så mycket jag bara kan.

 

 

 

Hoppas att det jag gör för miljön åtminstonde väger upp för det andra, negativa.

 

 

Tycker ändå jag kan kalla mig miljömedveten mer än medelsvensson. Positivt för min självbild, men negativt för vår planet.

Jag hoppas att alla gör samma förändringar som jag och att jag kan förändra mer av mina vanor. Vi kan bara vinna på det!

Vem vet om jag blir vän med disktrasan en gång för alla?

 


wipeandhide.se
Ha en fin kväll nu! God natt=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0