Pengakåt?

Jag har aldrig ansett mig vara pengakåt av något slag. Jag bor i mitt lilla krypin, men jag behöver inte större. Vill jag ha större kan jag bara gå ut i naturen utanför. Så svårt är det inte. Då blir min yta plötsligt väldigt stor. Är inte alla som kan ha km av skog och gräsmattor där de bor. det är lyx. Att bo för sig själv är lyx.

Jag kan inte köpa mycket kläder m.m. Men så länge min lön täcker det jag faktiskt behöver är jag glad. Jag snålar hellre och jobbar lite mindre, men får mer tid över till saker jag vill göra. Till mig själv och för mina vänner. Härmed säger jag inte att jag inte vill jobba. Bara det att jobbet är en del av mitt liv, inte hela mitt liv.  

Hade jag haft ett jobb med bättre betalt hade det varit fler möjligheter på vad jag hade kunnat göra dock. Men det finns mkt kul som är gratis också. Pengar ger inte frihet. Frihet för mig är att inte låta mig bli styrd av pengarnas makt, kunna skita i normernas begränsningar, ,och att ha ett öppet sinne mot livet och vad det har att erbjuda. det är frihet. Eller att veta att man är värd hur mkt som helst, just som den man är. Frihet är mycket om att ha ett val helt enkelt...

Men jag kan inte hålla inne med att när jag fick höra talas om hur mkt en byggingenjör tjänar i Norge, då glimmade det till lite i mina ögon. Tänkt om jag ändå var det! Eller tänk om jag i alla fall var inköpare på Siba. För de tjänar fett vet jag från en hemlig källa;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0